NVIM

Søk

Du er her:

2019 - studietur til Eidfjord

Årets studietur gikk til Eidfjord med besøk på Vøringsfossen, Natursenteret og Galleri Bergslien. Her et reisebrev:

Studietur til Eidfjord med Kraftmuseets venner 2019

Deltagere på KV sin studietur 2019 Deltagerne på årets studietur.

"Uti fjorden der veks det eple,

fine eple,

raude eple.

Heile fjorden er full av eple,

finn ei korg og legg dei i......"

Dette stjal jeg fra Prøysen da Kraftmuseets venner kjørte gjennom Ullensvang på vei til Eidfjord. Det var nemlig vennelagets årlige studietur søndag 25.august. Det var for fristende å prøve å beskrive det nydelige synet av frukthagene.

Men målet for turen var altså Eidfjord, og temaet var 1) besøk på utsiktsplassen over Vøringsfossen, 2) besøk på Norsk Natursenter og 3) besøk på Galleri Bergslien.

Utsiktsplatået ved Fossli var rett og slett imponerende og helt til å miste pusten av!

Og en kikk over gjerdet og ned mot fossen, som har et fritt fall på 182 m, kan sende kalde ilinger gjennom noen og hver! Her har Eidfjord kommune gjort et imponerende stykke arbeid!

Men dagen hadde bare så vidt begynt. Nå skulle vi videre til Norsk

Natursenter- Hardanger, som det heter nå etter navnebytte fra Hardangervidda Natursenter Eidfjord.

Dette er et skikkelig opplevelsessenter som viser dyre- og fugleliv på vidda, fisk i akvarier og utrolig flotte fotomontasjer. Selvfølgelig hadde elektronikken gjort sitt inntog her også: Man kunne trykke på knapper og få fram det meste som handlet om jordas historie og utvikling, og dessuten få tekst eller kommentarer på mange fremmede språk.

Ja, turister vrimlet det av, og det var ikke fritt for at vi gikk i kø.

Begynnelsen på besøket fant forresten sted i kinosalen hvor vi fikk se Ivo Caprinos spektakulære panoramafilm "Fjord Fjell Foss". Den er oppdatert og er helt fantastisk!

Jeg må tilstå at jeg klamret meg til stolen da jeg fikk følelsen av å ramle utfor Hardangerjøkulen eller Vøringsfossen! Verd et besøk bare denne filmen!

Etter å ha inntatt et fortreffelig måltid på restauranten, trillet bussen mot siste mål, som var Galleri Bergslien.

Nils Bergslien, 1853-1928, fra Voss var maler, tegner, illustratør og billedhogger. Han hadde en solid kunstutdannelse både fra Christiania og Munchen, og de fleste av oss kjenner de underfundige og nasjonalromantiske nissebildene hans, som ofte ble brukt på f.eks. julekort. Han har store landskapsmalerier og bilder av fosser med hulder og nøkk. Og ikke minst har han mange "munkebilder", blide og velnærte munker som skåler i både øl og vin. Ansiktsuttrykkene avspeiler humor og underfundighet. Det skulle vært moro å være flue på veggen og hørt hva de snakket om !

Galleri Bergslien er et flott utstillingslokale som virkelig lar bildene komme til sin rett.

Men vi må ikke glemme at på Tyssedal Hotell finnes ganske mange malerier av Nils Bergslien.

Men vi var ikke helt ferdige. Vi er så heldige at vi har Vidar Våde med oss, og han er et oppkomme av historier. Vanligvis pleier vi å ha hans innslag ved bordet, men det lot seg ikke gjøre denne gangen, så vi fikk det på hjemturen i bussen i staden. Han leste historien om Brakkebyen i Tyssedal, og den gir anledning til refleksjoner om før og nå, både på godt og vondt.

Vi hadde virkelig værgudene med oss denne august søndagen, sola skinte og sommervarmen kom tilbake. Dette satte vi 40 som var med på turen, stor pris på. Til slutt var vi nesten "mætt ta 'kultur", som de sier på Hedmark og overlot ansvaret til vår rolige og sindige sjåfør, Per Ystanes. Ikkeno'

rykk og napp og panikkjøring der i gården selv om rv 13 er et mareritt.

Tusen takk til Bjørn Seim og Vidar Våde for er flott turopplegg!

Ingunn Eitrheim

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.